Sunday, 8 December 2013

Koenigssegg CC8, 1/43 Ixo Altaya



Narandžasti Koenigssegg je jako lijep model. Na moju žalost više nije u mom posjedu. Svakako model koji je dosta zanimljiv, posebno jer nije toliko čest, a posebno u ovoj boji je bio vrlo interesantan. Ovdje se radi o takozvanom novinskom modelu, pošto ovaj tekst prevodim na engleski jezik mislim da ću imate problema da to novinski model prevedem. Svakako, radi se o modelima, koje neko drugi proizvodi za nekog izdavača novina. U ovom slučaju, radi se o Ixo proizvođaču koji modelima snadbijeva Altaya distributera. Ovo često može da povede kolekcionare na nepoznat teren, zapravo da im postavi pitanje šta sam ja to kupio?

Orange Koenigssegg is a nice model. I am sorry for a fact that I don’t own it any more. Although it is a very interesting model. This is not that common, especially in this color. This is so called magazine model. These are model made by some manufacturer for some publishing company. In this case it is Ixo who made it for Altaya which is Spanish publisher of magazines. These models cam make some misunderstandings among collectors, so the real question here is what have I bought?
Odgovor je u suštini jednostavan, ali u praksi baš i nije. Vrlo često se ovakvi modeli razlikuju od sučaja do slučaja, ili možda od fabrike do fabrike, a u nekim situacijama i od proizvađača do proizvođača. Tako da je teško utvrditi jasne razlike između običnih i novinskih modela. Te razlike se u većini slučajeva zasnivaju na različitim detaljima, slabijoj farbi, lošijim naljepnicama ili tome slično. U nekim situacjama je razlika drastična a u nekim nebitna. Ovdje ako pogledamo vidjećemo da je razlika između Ixo Altaya i Ixo modela mala. Jedina razlika je u fotojetkanom brisaču koji Ixo ima a Altaya ima običan izliveni brisač. Sa druge strane narandžasta boja Altaya je po meni mnogo ljepša i atraktivnija nego crna na pravom Ixo-u, mada je to stvar ukusa. Razlika u cijeni je drastična, za papirni omot i fotojetkani brisač platite oko dodatnih deset eura, jer Altaya košta od deset do petnaest dok se Ixo kreće od dvadeset do dvadesetpet eura. Poenta je da u ovom slučaju je novčana razlika prevelika za ponuđeno. Moram samo da naglasim da je ovo slučaj sa ovim modelom, imao sam prilike da se uvjerim na nekim drugim modelima baš i nije tako.

 The answer is simple in general, but in details it is not the case. Often these modes are different from a piece to piece or from factory to factory to be exact. In some cases the differences are easily spotted among different distributors. So in general it is not that easy to spot well from poorly made magazine models. Also the difference between regular Ixo and Ixo Altaya are sometimes hard to find. In many cases it is just that some models lack photo etched parts, or simply have less individual parts. In this case the Ixo Koenigssegg have photo etched windscreen wiper, while the Ixo Altaya model have plastic molded one. On the other hand Altaya have nicer color, orange on Altaya on Ixo original version is black, but that is the meter of affection. Difference in price is not that insignificant, it is around 10 Euros. Regular Ixo costs about 20 to 25 Euros, while Ixo Altaya is in 10 to 15 Euros price range. In this case I think it is too much of price difference, in compartment to what amount of extra quality you get.  But I have to admit that this is the case with this one, while I had some models which are completely different story.
Ovaj model je veoma korektan, generalno rečeno, nema mnogo mana. Prvo, moram da priznam da nikada nisam vidim CC8 uživo tako da ne mogu da sudim o linijama. Ipak model mi izgleda malo previše krupno za takav auto, mada eto nisam vidim pa ne mogu da sa sigurnošću tvrdim. Sad što se tiče, detalja imam samo riječi hvale. Vrlo dobro urađen, ja sam svoj primjerak platio nekih deset eura i za te pare nisam još dobio boji model. Naravno mislim na nove modele, pošto u svijetu polovnih možete nekad za ovu cijenu svašta da dobijete. Farba na modelu je dobra, unutrašnjost detaljna, postolje i kutija su odlični tako da sve u svemu jedan vrlo lijep model koji će lijepo stajati u vašoj kolekciji.
Ono što bi bio zaključak sa novinkskim modelima, kojih će biti još na blogu, je da dobro pregledate model prije nego što ga kupite, i da se informišete o modelima prije nego krenete u sakuljanje. Znam da je to malo utopištički rečeno, ali ne bacajte pare na jeftine modele koji za par godina neće imati nikakvu vrijednost. Ne kažem da će dobar novinski model za par godina koštati tri puta toliko ali je bilo slučajeva da kostaju upola više, što je već dovoljno. Dok lošim modelima vrlo teško da će rasti cijena, osim ako nisu u maloj seriji izdavani, što često nije slučaj. Ipak i ovakve se stvari dešavaju, pa će na blogu biti i takvih primjera.

For this particular model could be said that it is done correctly, without many flaws. I have never seen CC8 in person so I can’t be sure about the size and dimensions of a car, but this model looks a little bit bulgy, like it is a one size bigger. Besides this I have only words of praise. It is very well made, nice painted, with a lot of interior details. For that amount of money, and I paid mine around 10 Euros, it is great model. I have never bought a model that cost 10 Euros, that was better than these Altaya models. So in general these Koenigsseggs are great models and would fit perfectly in your collections.
The conclusion for magazine models is that these are in most cases good ones. Although you should inform before you buy a model, I know that this sounds like a perfect scenario, but you should do a research before you buy it. Very important is to well inspect a model before you go for it, because there are some poorly made stuff. But here will be more texts about these magazine models, so you will see... well you will read...


No comments:

Post a Comment