Ponovo jedan tekst nakon par dana.
Izvinjavam se ne stižem, što je tu je… Ovako danas teget Ferrari koji je... pa
ne znam koji je ovo model valjda je 250MM, a možda je i 166MM Berlinetta, a
možda i nije ni jedno ni drugo. Ovako, sa obzirom da je rezinski model, a njih
imam malo od Ferrarija ondas sam ga kupio, bez mnogo razmišljanja i dobio nešto
čudno. Inače koštao je 13 Eura, pa dobro nije ovo bila toliko skupa lekcija.
Prvo
malo o rezinu kao materijalu. To je dosta dobar materijal i izgleda uzima sve
više maha među proizvođačima. Ima mana i to mnogo, kao na primjer da u tankim
elementima je nepostojanog oblika i lako se deformiše, da ne spominjem koliko
se lako lomi, odnosno krtost mu je kao kod suvog drveta (i to onog jako suvog).
U 1/18 i njoj sličnim razmjerama je neupotrebljiv jer modeli ne mogu da imaju
otvaranja. Koliko je postojan i kako se ponaša kad ga uhvati zub vremena ni to
ne znamo, tako da je pitanje da li će rezini i za deset godina izgledati ovako
ili će se malo deformisati. Ima tu još dosta neistraženih teritorija ali malo
po malo, vidjećemo. Pozitivna strana je jednostavna. Kalupi se lakše prave pa
su stoga modifikacije na modelima lakse, na primjer isti automobil na par
različitih trka je imao par različitih sitnica koje zbog cijene i razvoja jedno
diecast kalupa diecast ne može da ponudi. Tj. ako je model imao različite
otvore na dvije različite trke, u metalu nećete dobiti te razlike. Radi se o
tome što su metalni kalupi jako skupi i teško se prave pa je nemoguće napraviti
tri potpuno različita kalupa samo zato što je jedan recimo GT40 imao na par
trka drugačiji usisnik za vazduh. U rezinu ovakvi poduhvati su mogući zato što
rezinski kalu traje (nisam 100 posto siguran) oko 500 izlivanja, pa je moguće
mijenjat kalupe i praviti nešto drugačije po potrebi. Sa druge strane da bi se
proizvođačima ovo isplatilo malo su podigli cijene ali samo „malo“.
A new text is here after few days.
Sorry for that, I have lot of things to do these days… Today we have navy blue
Ferrari which is… well I am not sure probably it’s 250MM, or maybe 166MM
Berlinetta, or even both. This is resin model, and I have only couple of these
so I bought this one no matter, and I got something weird it is a mix between
250MM and 166MM Berlinetta. It cost only 13 Euros, and it was a lesson, not en
expensive one at least.
First a little bit about resin.
It’s new material which is more popular every day among manufacturers. With
resin come lot of problems, like the one with thin elements which are not firm
enough and they deform with ease during time. Also it is a very fragile
material, which is problematic when falls. In 1/18 scales and larger is almost
no good because the models can’t have any functioning opening, doors, bonnets
and so on. How it will behave during time no one knows because it is relatively
new and it is not possible to test it. Positive thing is the fact that molds
are easily made so modifications on a model are more feasible. For example same
car on a few different races during the season had different parts. On a simple
die cast metal mold it was too expensive and impossible to create those
differences. We can take some GT40 car which in few races had different air
inlets, in resin it is possible to make those modifications because of the
molds. The mold for resin has much smaller durability and it lasts only for (I
am not hundred percent sure) few hundred injections, so it is more possible to
make smaller modifications on these. While in classic die cast metal models the
molds for them are more rigid and these types of modifications are impossible.
On the other hand this way of producing models is a little bit more expensive,
well just a “little”.
U slučaju ProgettoK njima se nije dalo da mijenjaju kalupe
iako su imali savršenu šansu za to, a i potrebu. Tako da je ovaj model potpuno
promašen. Naprijed je mješavina Ferrarija 250MM i 166MM Berlinetta. Nazad je
mješavina 195S i 166MM Berlinetta, dok u kombinaciji boja i dodataka je
definitivno trebao biti 250MM, kao što i piše na kutiji. No zaboravimo na to,
jer je toliko očigledno da je bespredmetno pisati o tome. Model je generalno
slabo detaljan, fale mu neke sitnice koje život znače. Sve u svemu, ako ne
skupljate Ferrarije i ako niste fanatik za istraživanjem različitih proizvođača
i modela, nemojte ga kupovati nije dobar. Ipak ajde da kao zanemarimo da je ne
znam koji auto, može se reći par pozitivnih stvari. Lijep je generalno, ima
neki šmek, farba nije loša, sitni metalni detalji su lijepi, i ima neki duh
prošlih vremena i starog načina proizvodje modela. Šteta za taj promašaj u
obliku, stvarno šteta.
In this case ProggetoK didn’t change anything although they
had a perfect chance to do that. So this model is completely missed in shape,
name, detailing on so on. On the front this is a car which is a mix between
Ferrari 250MM and 166MM Berilinetta. On the back it is mix of 195S and 166MM
Berlinetta, while in combination of colors and label says 250MM. So clearly it
is wrong. So it is unnecessary to write about that any more. In general if we
don’t think on what car it should be it has a fine pain on it, small metal
parts are nice, and it has something of that old made model charm that is not
that common these days. It is a shame for mistakes they made, real shame.
Suma, biće više priče o rezinima, nadam se nakon nove godine,
možda bude neki Spark, pa da se vidi što je dobar rezinski model. Ovako za sad
ostajemo u „rezin socijali“ i gledamo ProgettoK Ferrari 250MM.
At the end, there will be more texts on resin model,
hopefully after new year when some Spark model may come. And those are great
resin models. For now we will stick to “resin on budget”, and there are photos
of ProgettoK Ferrari 250MM.
No comments:
Post a Comment