Long time, no see :)... Well here we are again. We were
absent pass few days from blog, because some other obligation took us away, but
now we are back. And new models are on table, so we are starting a new month
with one legendary car.
Pozdrav
kolege kolekcionari, nije nas dugo bilo, bilo je nekih neodložnih obaveza koje
sam morao da stavim prije bloga na tapetu. Ali eto nas opet sa novim modelima,
iako je počeo februar već neko vrijeme za mene na blogu je ovo početak novg
mjeseca. Pa otvaramo ovaj mjesec sa jednim legendarnim autom.
click on images/kliknite na sliku
This is Ford GT40, a legend made by Ford in sixties for
one purpose. The purpose of this car was to beat Ferrari at endurance racing,
especially on one race, on Le Mans. This car have made it once, and even made
three times after that one success. So after the retirement of GT40, statistic
was fantastic, four time winner of Le Mans, two consecutive winnings with the
same car. This happened only three times in Le Mans history, that the car with
the same chassis number wont the race two times in a row, and Ford GT40 was the
first car to do that.
Ford
GT40, zar treba još nešto da se kaže o tom autu sem imena. Mislim da nema
nijednog obožavatelja auto-moto storta koji ne zna ništa o ovom autu. U suštini
ovaj auto je imao jednu svrhu, a to je da pobijedi Ferrari u trkama
izdržljivosti i da osvoji Le Man tom prilikom. Mislim da reći da je uspio je
potcenjivanje onog što je ovaj auto napravio. Osvoji je Le Man, onda je to isto
uradio još tri puta, i to kako... prvo je imao trostruku pobjedu prvu, drugo i
treće mjesto. A ’69te godine je osvoji dva puta za redom trku i to istim autom,
ovo se desilo samo tri puta u istoriji Le Mana, da auto sa istim brojem šasije
pobijedi dva puta. Da, da, zaista impresivna istorija, kad bih sad pisao dalje
bilo bi još zanimljivije, ali to ostavljamo za neki drugi put, naš cilj danas
je model.
click on images/kliknite na sliku
Now a little bit about the model. This is another
magazine model, again the same story, made by Ixo and published by Altaya. This
one was sold by Auto Bild magazine in Serbia, and there were three cars and
that edition. The price was, that was astonishing, only 5 Euros. This is
something special, and the cars went sold in a moment. This, selling of 15
Euros model for price of 5 Euros, caused the problem in a way. Costumers
started to ask this kind of models, new, made with a lot details, in acryl box,
with magazine, for that amount of money. This is silly, you cannot buy this
kind of models for that price, and especially in a market like Serbia the arrival
of these models was like an earthquake. The problem is also that now collectors
ask this level of quality for this amount of money, which is impossible. For example,
in Serbia we have DeAgostini collection of legendary cars made by eastern bloc.
Those models, which I will show you later on, are very decent made, and they
cost around 6-7 Euros which is fine. But collectors are unsatisfied because
from a time to time you can hear that those De Agostini are too expensive and
not that well-made, which I think isn’t true. This Auto Bild model is very
good. The paint is well done, details are nice and materials are also good. All
in the entire model has a lot of quality. You can see for yourself on these
images, how the model is done.
E
sad o modelu, kao što vidite ovo je novinski model, opet ista priča, proizvođač
Ixo a izdavač Altaya. Ovaj je prodavan u Srbiji od strane Auto Bild magazina a
bila su tu još tri auta koji su se uporedo prodavali. Cijena je bila, da prosto
ne vjerujete, 5 Eura što je za ovakav model jako malo novca. Ovo je bilo nešto
do tada neviđeno pa su se svi modeli rasprodali u momentum, i svi su počeli da
traže ovakve modele za tih pet eura. Ovo je napravilo malo čudnu situaciju na
tržištu, ljudi su počeli da traže ove modele za ovo svotu novca. Ovakva
situacija je nerealna, često nerealna, zato što je počelo da se sve mjeri prema
novinskim modelima i nikako da se odvojimo od toga. Ako su ovi modeli bili na
trafikama po toj cijeni to je zato što nekome negdje drugo nisu trebali pa je
cijena za nas bila stoga niska. Ovo nije samo slučaj sa našim Auto Bildom, već
ima mnogo modela koji su se loše pradavali u raznim kolekcijama preko Reli
kolekcije, kolekcije Renoa, Mišelin kolekcije itd, koji regularno koštaju oko
10-15 eura a mogu se kupiti za 5 eura. Ovo ne znači da svi ti modeli vrijede
toliko, ili da svi modeli koje kupimo na trafikama trebaju da koštaju ovoliko.
Jednostavne nekad postoji neka remitenda koju niko neće da kupi pa im samo
padne cijena. Realna cijena ovih modela je oko 10 Eura ili 15 eura i to je to,
e sad čuvena pitanja koliko vrijede su besmislena, jer stvari vrijede onoliko koliko
je neko spreman da ih plati. Posebna priča su DeAgostini modeli o kojima će u
ovom mjesecu biti priče i upoređivanja. Sad o ovom modelu, pa mislim da nema
što mnogo da se kaže. Model ima sve urađeno odlično, posebno ovaj Ford, kao
pravi Ixo. Materijali su kvalitetni, naljepnice su dobre, boja je odlična,
guma, plastika ma sve je jako dobro. Vidite i sami na slikama, a mislim da
vidite i sami što imate u svojim vitrinama, jer mislim da nas je malo koji
nemamo barem ovog Forda.
click on images/kliknite na sliku
Please if you have some information about this model,
where also was sold, and for how much money I would ask you to send me that
information. I would love to know for how much money these were sold. Thank you
for following, and I would like to share with you that today we had our 1000th
hit on blog, so thank you again, hope for more, especially more reaction from
you which I would love to read!
Ako
neko ima informaciju od vas, gdje i za koliko se ovaj model negdje drugo
prodavao, molim vas podijelite to sa mnom, jer me to jako zanima. Htio bih da
vam se zahvalim na čitanju, i da vas obavijestim da smo danas imali hiljaditi
hit na blogu što je eto važan broj, nadam se još mnogim hitovima i dobrim
tekstovima, i posebno vašim reakcijama koje bih volio čuti!
click on images/kliknite na sliku
No comments:
Post a Comment