Sunday 9 February 2014

Ford GT40, 1/43 Ixo Altaya

Long time, no see :)... Well here we are again. We were absent pass few days from blog, because some other obligation took us away, but now we are back. And new models are on table, so we are starting a new month with one legendary car.

Pozdrav kolege kolekcionari, nije nas dugo bilo, bilo je nekih neodložnih obaveza koje sam morao da stavim prije bloga na tapetu. Ali eto nas opet sa novim modelima, iako je počeo februar već neko vrijeme za mene na blogu je ovo početak novg mjeseca. Pa otvaramo ovaj mjesec sa jednim legendarnim autom.

click on images/kliknite na sliku

This is Ford GT40, a legend made by Ford in sixties for one purpose. The purpose of this car was to beat Ferrari at endurance racing, especially on one race, on Le Mans. This car have made it once, and even made three times after that one success. So after the retirement of GT40, statistic was fantastic, four time winner of Le Mans, two consecutive winnings with the same car. This happened only three times in Le Mans history, that the car with the same chassis number wont the race two times in a row, and Ford GT40 was the first car to do that.

Ford GT40, zar treba još nešto da se kaže o tom autu sem imena. Mislim da nema nijednog obožavatelja auto-moto storta koji ne zna ništa o ovom autu. U suštini ovaj auto je imao jednu svrhu, a to je da pobijedi Ferrari u trkama izdržljivosti i da osvoji Le Man tom prilikom. Mislim da reći da je uspio je potcenjivanje onog što je ovaj auto napravio. Osvoji je Le Man, onda je to isto uradio još tri puta, i to kako... prvo je imao trostruku pobjedu prvu, drugo i treće mjesto. A ’69te godine je osvoji dva puta za redom trku i to istim autom, ovo se desilo samo tri puta u istoriji Le Mana, da auto sa istim brojem šasije pobijedi dva puta. Da, da, zaista impresivna istorija, kad bih sad pisao dalje bilo bi još zanimljivije, ali to ostavljamo za neki drugi put, naš cilj danas je model.
click on images/kliknite na sliku
 Now a little bit about the model. This is another magazine model, again the same story, made by Ixo and published by Altaya. This one was sold by Auto Bild magazine in Serbia, and there were three cars and that edition. The price was, that was astonishing, only 5 Euros. This is something special, and the cars went sold in a moment. This, selling of 15 Euros model for price of 5 Euros, caused the problem in a way. Costumers started to ask this kind of models, new, made with a lot details, in acryl box, with magazine, for that amount of money. This is silly, you cannot buy this kind of models for that price, and especially in a market like Serbia the arrival of these models was like an earthquake. The problem is also that now collectors ask this level of quality for this amount of money, which is impossible. For example, in Serbia we have DeAgostini collection of legendary cars made by eastern bloc. Those models, which I will show you later on, are very decent made, and they cost around 6-7 Euros which is fine. But collectors are unsatisfied because from a time to time you can hear that those De Agostini are too expensive and not that well-made, which I think isn’t true. This Auto Bild model is very good. The paint is well done, details are nice and materials are also good. All in the entire model has a lot of quality. You can see for yourself on these images, how the model is done.

E sad o modelu, kao što vidite ovo je novinski model, opet ista priča, proizvođač Ixo a izdavač Altaya. Ovaj je prodavan u Srbiji od strane Auto Bild magazina a bila su tu još tri auta koji su se uporedo prodavali. Cijena je bila, da prosto ne vjerujete, 5 Eura što je za ovakav model jako malo novca. Ovo je bilo nešto do tada neviđeno pa su se svi modeli rasprodali u momentum, i svi su počeli da traže ovakve modele za tih pet eura. Ovo je napravilo malo čudnu situaciju na tržištu, ljudi su počeli da traže ove modele za ovo svotu novca. Ovakva situacija je nerealna, često nerealna, zato što je počelo da se sve mjeri prema novinskim modelima i nikako da se odvojimo od toga. Ako su ovi modeli bili na trafikama po toj cijeni to je zato što nekome negdje drugo nisu trebali pa je cijena za nas bila stoga niska. Ovo nije samo slučaj sa našim Auto Bildom, već ima mnogo modela koji su se loše pradavali u raznim kolekcijama preko Reli kolekcije, kolekcije Renoa, Mišelin kolekcije itd, koji regularno koštaju oko 10-15 eura a mogu se kupiti za 5 eura. Ovo ne znači da svi ti modeli vrijede toliko, ili da svi modeli koje kupimo na trafikama trebaju da koštaju ovoliko. Jednostavne nekad postoji neka remitenda koju niko neće da kupi pa im samo padne cijena. Realna cijena ovih modela je oko 10 Eura ili 15 eura i to je to, e sad čuvena pitanja koliko vrijede su besmislena, jer stvari vrijede onoliko koliko je neko spreman da ih plati. Posebna priča su DeAgostini modeli o kojima će u ovom mjesecu biti priče i upoređivanja. Sad o ovom modelu, pa mislim da nema što mnogo da se kaže. Model ima sve urađeno odlično, posebno ovaj Ford, kao pravi Ixo. Materijali su kvalitetni, naljepnice su dobre, boja je odlična, guma, plastika ma sve je jako dobro. Vidite i sami na slikama, a mislim da vidite i sami što imate u svojim vitrinama, jer mislim da nas je malo koji nemamo barem ovog Forda.

click on images/kliknite na sliku
Please if you have some information about this model, where also was sold, and for how much money I would ask you to send me that information. I would love to know for how much money these were sold. Thank you for following, and I would like to share with you that today we had our 1000th hit on blog, so thank you again, hope for more, especially more reaction from you which I would love to read!

Ako neko ima informaciju od vas, gdje i za koliko se ovaj model negdje drugo prodavao, molim vas podijelite to sa mnom, jer me to jako zanima. Htio bih da vam se zahvalim na čitanju, i da vas obavijestim da smo danas imali hiljaditi hit na blogu što je eto važan broj, nadam se još mnogim hitovima i dobrim tekstovima, i posebno vašim reakcijama koje bih volio čuti!

click on images/kliknite na sliku


No comments:

Post a Comment