Today back to Ferrari F1 model Collection. Now
we have reached season 1975, and we will look at four models of Ferrari 312T,
great car that won first Formula One Drivers Championship for Niki Lauda, or
could I say Niki won the championship for Ferrari 312T. This legend is designed
by Mauro Forghieri. Ferrari 312T had V12 engine and first Transversale gearbox.
This type of construction allowed 312T to be completely dominant. As always, we
will speak much more today about models, than about actual car.
Danas
povratak na Ferrari F1 modele, i kako smo stigli do šampiona iz 1975. godine
bavićemo se Ferrarijem 312T. Ovaj sjajan bolid je dizajnirao jedan od najboljih
dizejnera ikad u Formuli 1, Mauro Fornjijeri. Ferrari 312T je imao poprečno
postavljen menjač i motor od 12 cilindara postavljen u V konfiguraciju. Ovo mu
je sve omogućilo da ima savršen balans i nizak centar gravitacije. Sve u svemu
bio je sjajan bolid koji je bio skoro nepobjediv. Svakako kako se bavim
modelima a ne pravim autima, počećemo malo o modelima koji će biti upoređivani.
Four
models of which we will speak about are the oldest Quartzo, than Ixo La Storia,
Ixo Altaya and the newest Hot Wheels Elite. As you can see package of the
models are different, Quartzo has this shell-like box which many people think
is not the best solution, Ixo La Storia with book-like box that is similar to
this one of Quartzo when it comes to practicality, Ixo Altaya is the worst when
it comes to the box because it actualy doesn't have one and the last which
maybe is the best is Hot Wheels Elite model with classic acrylic box. So
according to this, you can follow which models are from what manufacturers,
no.1 is Hot Wheels Elite model, no.2 is Quartzo model, no.12 with yellow air
intakes is Ixo Altaya and no.12 with black intakes is Ixo La Storia.
Kao
što možete da zaključite danas imamo uporednu analizu četiri modela, svakako
svi vi koji volite skupljati Ferrari modele gledajte ovamo, jer se ovo ne
odnosi samo na F1 dio modela, već tri od ova četiri su modeli koje ćemo
trgovati polovne još mnogo godina. Najstariji i prvi za predstaviti je model
Quartzo Ferrari 312T iz 1976 godine sa brojem #2, Nakon njega Ferrari 312T is
iz 1976 godine sa brojem #1 (ovjde imate više o ovom modelu posebno), Zatim Ixo
La Storia sa brojem #12 iz 1975 godine i na kraju isti model samo od Ixo Altaya
proizvođača/izdavača. E sad treba se reci da je vidno da su kalupi isti za Ixo
La Storia model i za Ixo Altaza dok su HW Elite i Quartzo potpuno drugačiji
modeli. Pakovanje modela je različito i izgleda ovako: Quartzo ima kutiju kao
školjku, Ixo La Storia svoju čuvenu knjigu, HW Elite klasično pakovanje a
Altaya dolazi u blisteru. Sve u svemu šareno društvo koje za veliko čudo ne
košta toliko šareno.
Farbanje
je različito, i dosta je lako uočljivo ko se kako farba i koliko je stara koja
tehnika. Ono što kod Quartza malo bode oči je ta vidjivo starija farba, Elite
naravno ima najbolje farbanje i svoju karakterističnu farbu (ako uperite bijelo
svijetlo ka HW Elite farbi na F1 modelima videćete da je ta crvena plavičastija
nego kod ostalih), Ixo i Altaya imaju istu farbu i to je lako vidljivo. Tako da
ako trebam da ih poređam po nekom redosledu išlo bi HW Elite, Ixo La Storia,
Ixo Altaya i na kraju stari Quartzo.
As you
can see the best paint is on Hot Wheels Elite model, but the paint on Ixo La
Storia and Ixo Altaya is fine, while the paint on Quartzo model paint is
obviously outdated. Some parts are not so smoothly painted and that is
something that is easy to spot on the model. Nicely done are parts that are
chromed, like front wings, rear wings and rims on wheels. The paint on these
parts is really good, and looks very similar to the one on actual car. So paint
best done on these models is the one on HotWheels Elite, no.2 is Ixo La Storia
and Ixo Altaya, on third place I would place Quartzo model.
As it
comes to decals, I would say the all the same as it comes to paint. Only major
difference is actually in the cockpit. Interior is far best in Hot Wheels Elite
model, but on second place I would say comes Quartzo. On third and fourth are
Ixo La Storia and Ixo Altaya. Only difference between La Storia and Altaya is
that La Storia Has photo-etched seat belts and buckles, although Altaya has one
printed and places as decals. Also better interior is in La Storia model.
Kad
se počne pričati o dekalima ista je situacija, ono što je problematično kod
Quartzo modela su dekali koji nisu preko zaštićeni nekim lakom, pa postoji
mogućnost da se lako oštete. Najveća razlika je u unutrašnjosti tj. u kokpitu
modela. Samo Quartzo ima vozača dok ova tri nemaju. Kaciga je fino urađena dok
je kombinezon kao nezavršen, ali je ovakav jednobojan kombinezon bez dekala
tada bio tehnički jedino prihvatljivo rešenje. U unutrašnjosti HW Elite modela
kao i obično svi djelovi su tu, i sve je na svom mjestu. Altaya ima pojaseve
koji su dekali i samo su nalijepnjeni unutra, dok je kod La Storia-e ovo foto
rezano. Tako da imamo dva modela sa foto rezanim pojasevima Elite i La Storia.
Tako da bih ovdje na prvo mjesto stavio Quartzo (jer je super kad je vozač za
volanom), onda Elite, na treće mjesto La Storia a na četvrto bih stavio Altayu.
Ovo
šareno društvo je zaniljivo različito i svaki model ima svojih prednosti i
mana. Ono što je još zanimljivo su
cijene koje nisu toliko šarene, Quartzo je stari model kojeg nema više u ponudi
pa su i cijene istog oko 40 Eura, slična situacija ali malo bolje što se ponude
tiče je Ixo La Storia sa neki 30-40 Eura, nakon čega ide Elite sa oko 30-40
Eura, ali ako znate gdje da tražite koštaće vas mnog manje ja sam moj platio 20
Eura, i Altaya na kraju sa cijenom od 10 Eura je najjeftinija. Svakako, kao što
vidite Altaya nudi najviše za ponuđeno, dok bih ja ipak dao prednost Elite
modelu u končnom poretku. Zašto? Pa zato što ga je relativno lako kupiti, nije
toliko skup i najbolje je urađen, ako izuzmemo da nema vozača za volanom ima
samo malo mana (na ovom linku možete vidjeti više o ovom Elite modelu)
There
are many other stuff that are different in these models, and these differences
can be seen in images and in gif images. So decide for yourself. Price of
models are not all the same, and Hot Wheels Elite cost around 30-40 Euros (I
bought mine for 20), La Storia Ixo has the same price of 30-40 Euros, Quartzo
is around 40, especially these older models and Altaya Ixo is around 10 Euros.
For all of you who are not that much into details, and some small differences I
would recommend Altaya, but for your information HW Elite, if you know where to
look for, can be bought for around 20-25 Euros, and in that case I think it is
the best to buy.
No comments:
Post a Comment